Een op de drie Nederlanders heeft een sim only abonnement. Daarmee is de populariteit van het mobiel abonnement in opmars. Dat blijkt uit onderzoek van een grote telecomsite. Het aantal mensen dat een mobiel abonnement in combinatie met een smartphone heeft, blijft ongeveer gelijk. Een sim only abonnement is een abonnement waarbij geen smartphone maar alleen een simkaart wordt geleverd.
Men zou dus verwachten dat de opmars van het sim only abonnement flink ten koste zou gaan van de populariteit van een mobiel abonnement met telefoon. Maar dat is niet het geval, blijkt uit cijfers. In het onderzoek werd gekeken naar het aantal sim only abonnementen tussen nu en vorig jaar. Al sinds de begin van de metingen in 2012 blijkt dat het aantal sim only abonnementen ieder jaar groeit. In het tweede kwartaal van 2016 bleek 36 procent van alle mobiele abonnementen een sim only abonnement.
Steeds meer mensen kiezen voor een sim only abonnement. Dit gaat weliswaar niet ten koste van het mobiele abonnement, maar de prepaid kaart krijgt het behoorlijk te verduren. Veel sim only aanbieders weten ex-prepaid gebruikers ervan te overtuigen te kiezen voor een sim only abonnement. Een dergelijk abonnement heeft vaak betere tarieven en voorwaarden.
Om die reden steeg het aantal sim only aansluitingen tussen het derde kwartaal van 2012 en het tweede kwartaal van 2016 met 12 procentpunt. Het aantal actieve prepaid aansluitingen nam met 9 procentpunt af. De abonnementen hebben doorgaans lage abonnementskosten bij de sim only aanbieders. Daarnaast zijn de tarieven voor het gebruik van de mobiele telefoon, zoals: bellen, sms’ en gebruik van mobiel internet vaak een stuk lager. Dit blijkt al snel als je sim only abonnementen vergelijkt. Daarnaast is de geldigheid van prepaid verkort, waardoor meer consumenten kozen voor een sim only abonnement.
Er zit geen echte groei meer in het mobiel abonnement. Het aantal consumenten met een mobiel abonnement met toestel is de afgelopen jaren vrij stabiel gebleven. De groei van het aantal sim only abonnementen ging dus niet ten koste van de mobiele abonnementen. Er is slechts een lichte daling te zien: het aantal mobiele abonnementen met mobiele telefoon nam de afgelopen jaren met slechts 3 procentpunt af.