Telefoon schakelt naar Edge? Dit is de oplossing - Checkenbespaar.nl

Telefoon schakelt naar Edge? Dit is de oplossing

29/12/2016 Edge Internet op iPhone of Android

Steeds meer mensen klagen online dat hun hagelnieuwe iPhone 7 (Plus) of ander toestel sinds kort problemen hebben met het mobiele internet. Het bereik is uitstekend met zelfs vijf streepjes dekking, maar toch is het internet niet vooruit te branden.

Niet alleen de iPhone heeft last van dit probleem, ook sommige nieuwe Android-toestellen doen dit. Als de dekking goed is, maar je telefoon steeds naar Edge schakelt, heb je waarschijnlijk een foutieve instelling in je telefoon staan.

 
 

Bijna nooit bij 4G, maar wel bij 3G

Dit probleem doet zich namelijk voornamelijk voor bij gebruikers die nog geen 4G-abonnement hebben afgesloten.

De problemen doen zich bij verschillende providers voor, waarbij men moet bijbetalen voor toegang tot het 4G-netwerk. Een bekende provider die deze manier hanteert, is Simyo. Als je wel volledig bereik hebt, maar het toestel op Edge springt, komt dit waarschijnlijk doordat je geen 4G hebt afgesloten, maar het toestel wel vanuit de standaard instellingen verbinding maakt met 4G. Dit moet je terugschakelen naar 3G, dan is het probleem opgelost.

 

Instellingen wijzigen

Het gaat hier dus om een foutieve instelling. Er is niets mis met je nieuwe iPhone 7 (Plus) of Android telefoon. De instellingen kun je op de iPhone 7 Plus als volgt wijzigen: ga naar de Instellingen, kies mobiele netwerk en kies vervolgens voor opties mobiele data. Vervolgens kun je bij ‘gesprekken en data’ kiezen uit de verschillende verbindingstechnieken. Standaard staat deze op 4G, zelfs als je geen 4G-abonnement hebt. Dat levert bij sommige providers problemen op, waardoor de mobiele internetverbinding slechter is. Schakel over naar 3G en het probleem is opgelost.

In Android is de instelling iets minder verborgen. Ga naar het instellingen menu en kies voor ‘netwerk’. Vervolgens kun je meteen al kiezen voor 2G, 3G of 4G. Als je geen 4G-verbinding hebt, kun je deze instelling het beste op 3G zetten.

 

Andere problemen

Deze oplossing verhelpt geen problemen met slecht bereik. Mobiel abonnement vergelijken en overstappen is een oplossing. Als je regelmatig slecht bereik hebt in een gebied waar veel zendmasten staan en anderen niet klagen over de dekking, is het mogelijk dat je simkaart gereset moet worden. Neem daarvoor contact op met je provider.

Mobiel Abonnement Vergelijken